مشروح اخبار


» استاد حسن غفاری: هنرمندان را در تعیین مدیریت متولی فرهنگ وهنراستان جدی بگیرند 



درمسئله فرهنگ وهنر شخص استاندارونمایندگان استان را به چالش پاسخگویی در مورد کم کاری های صورت گرفته و نقطه ضعف‌های موجوددر وضعیت هنر وهنرمندان استان دعوت می کنم

در طی سال های گذشته روشی عجیب و تکراری را در باشگاه های فوتبال کشورمان شاهد بوده ایم، علیرغم اینکه به ظاهر از همه ابزارهای ساختاری برخوردار بوده اند، در رسیدن به نتیجه شکست به زمان زیادی نیاز نداشتند. ولی برای گرفتن عبرت از این رفتارها هرگز چشم وگوش بینا و شنوایی با حداکثر بهره وری در اختیار نداشتیم. 
به ساده ترین شیوه، تعریف وتشریح علل شکست ها، می توان به جذب بازیکن توسط مدیرعامل بدون مشورت با سرمربی و کادر فنی اشاره نمود؛ یعنی بدون آگاهی از نیازها تلاش بی حاصل کردن، برای موفقیتی که نه تنها دراین شیوه مدیریتی هرگز به دست نخواهد آمد بلکه در دراز مدت آسیب های اقتصادی و حمایتی سختی به ساختار سازمان باشگاه و سرمایه نیروی انسانی وتماشاگر وارد خواهد نمود.
بی شک قصه فرهنگ، هنر، هنرمند و انتخاب مدیرکل فرهنگ در کهگیلویه وبویراحمد با موضوع فوتبال وطنی شباهت دارد.
به گزارش راک نیوز از یاسوج؛ حواشی انتخاب گزینه پیشنهادی وزارت ارشاد برای اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی کهگیلویه وبویراحمد درحالی به سوژه رسانه ای استان تبدیل شد که رسانه ها با انتشار گزارش های لحظه ای از طرفین موضوع توجه به مطالبه هنرمندان و دیدگاه آنها را دراین فضای ملتهب رسانه ای به کلی از یاد بردند.
براساس این گزارش خبرنگار راک نیوز به سراغ استاد حسن غفاری دارای نشان درجه یک هنری از وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی رفت تا نظر ایشان در چنین شرایطی را جویا شود، این هنرمندعکاس هم استانی به راک نیوز گفت :
دراستان کهگیلویه وبویراحمد با پدیده ی کم لطفی ، کم محلی وبدرفتاری با هنروهنرمندان روبروهستیم که موجب مهاجرت این نیروهابه خارج از استان می شود و درنهایت ما شاهد از دست رفتن نیرویی هستیم که به کار گیری آن دراستان می توانست به نشاط اجتماعی وتربیت ملی درجامعه کمک کند.
استان، به دلیل دارابودن شهرهای جوان ونوپا به طورمرتب مهاجرت پذیر است واز طرف دیگر، شرایط آب وهوایی، تورم اقتصادی و نیاز های روز اجتماعی،منجربه تغییرمعیشت جامعه‌ی عشایری و روستایی شده است. هرچند که مدتی است پدیده مهاجرت معکوس از سویی بعضی افراد که دوران بازنشستگی را با ساخت ویلا در روستا های خوش آب و هوا آغازکرده اند ولی در کل برای دستیابی به معیشت وبهره مندی از امکانات شهری شاهدگسترش و افزایش جمعیت شهرها هستیم.
 با داشتن چنین شهرهایی که روز به روز برجمعیت آنها افزوده می شودضرورت حضور وهمراهی هنرمندان بیشتر از پیش احساس می‌شود ، هنرمندان جان بخش وهویت سازهستندوبرای نشاط،آموزش شهروندی و تربیت ملی وایجاد فضای امن وآرامش در جامعه که معمولا این اتفاق به تجربه ثابت شده که با رفتارها وقوانین خشک وقوه قهریه به وجود نمی آید،قدم برمی دارند. در جوامع مدنی با فعالیت های هنری وابزار هنر به جاری شدن مسائل فرهنگی وتربیت ملی سود می جویند، دقیقاً همانند تصمیم ستودنی شهردار یاسوج در نشست با هنرمندان این شهر.
 خانم ماحوزی در بخشی از گفتگوی خود با رسانه ها بردغدغه های استاندار برای هنرمندان تاکید داشت واینکه استانداردهای لازم دراین استان وجود ندارد،آیا واقعا شما و دوستانتان در عرصه های مختلف هنر این توجه به دغدغه ها وعدم استاندارد را لمس کردید ؟
 درهردو مورداستاندار واستاندارد اشاره های صحیح داشتند، دغدغه ها غالباً در حد سخنرانی است. در استان کهگیلویه وبویراحمد شاهد کج رفتاری وبدسلیقگی به هنر وهنرمندان هستم به طوری که گویی مسئولین استانی در ساختار دولتی و یا در قامت نمایندگان از هنر بری هستند وقدرت ومنزلت هنر را نمی دانند ونگاهشان به هنر در حد تشریفات، افتتاحیه یک نمایشگاه هنری، شرکت در یک مراسم برای دادن لوح ویاسخنرانی در مناسبت های فرهنگی است.
غفاری درپاسخ به این سوال راک نیوز که برای اثبات ادعای خود مبنی بر بی توجهی مسئولان ارشد استانی به مقوله هنر وهنرمند چه استدلال قانع کننده ای دارید ؟
بله، در چندسال اخیر هنرمندان استان کهگیلویه وبویراحمد با شورای فرهنگ عمومی استان، شخص اول دولت وملت در استان یعنی جناب آقای استاندارو جمع نمایندگان استان دیدار ونشست جمعی نداشتند، حرف و دغدغه هایشان هیچ گاه جدی شنیده نشده است، درنتیجه به طور مرتب شاهد تصمیم مهاجرت سرمایه های هنری استان به خارج ازاستان بوده ایم .
این اتفاق نگران کننده است مخصوصا وقتی که هیاهوی اخیرراجع به تغییر مدیریت فرهنگی در فضای مجازی و واقعی استان را رصد می‌کنیم و از خود می پرسیم: تصمیم گیری برای انتخاب گزینه مدیرکل فرهنگ وارشاد برچه اصولی صورت می پذیرد؟
به راستی آیا نباید از هنرمندان در این زمینه نظرخواهی شود؟آیا نباید نقاط ضعف وقوت مسائل هنری وفرهنگی استان مشخص شودتا بعدبرای آنها تصمیمی گرفته شود؟
 در چند سال اخیر فضای زمستانی و سرد بی تدبیری برفرهنگ وهنر استان کهگیلویه وبویراحمد رخنه و سایه افکنده است. ما دراین سال ها کدام اثرمکتوب ویااقدام حمایتی خاص نسبت به هنروهنرمندان استان را داشته ایم؟ آیا برنامه هایی که بیشتر جنبه‌های نمایشی ویا تعریف شده از پایتخت هستند، به عنوان مثال جشنواره ای که علاوه براستان ما در دیگر استان ها براساس تعریف ملی انجام می شودرا می‌توان جای اثرهنری بومی قرار دهیم؟
 بی مهری درحمایت تولید اثر وعدم نظر خواهی در برنامه‌های کلان هنری وساختار اداری فرهنگ وهنر استان موجب نگرانی همه هنرمندان شده و جای بحث و بررسی زیادی دارد.
 درمسئله فرهنگ وهنر شخص استاندارونمایندگان استان را به چالش پاسخگویی در مورد کم کاری های صورت گرفته و نقطه ضعف‌های موجوددر وضعیت هنر وهنرمندان استان دعوت می کنم . همه ما به خوبی می‌دانیم که هنرمی تواند ابزار فرهنگ باشد و مسائل فرهنگی در دراز مدت تاثیرماندگاردر رفتارمردم ایجاد می کند، این خلایی که درحال حاضردر مسئله ی هنر دیده می‌شود را بایددرکم لطفی سابقه دارمدیریتی مسائل فرهنگی جست.
 هیاهوی رسانه ای پیرامون انتخاب گزینه مدیرکلی فرهنگ وارشاد استان را رصد کردید وفضای رسانه ای استان نیز ساعت ها درگیر این موضوع بود، فارغ از اینکه حق با کدام طرف بوده آیا شما باور دارید که میتوان از نیروهای بومی برای تصدی این مدیریت استفاده نمود؟
 خاطرنشان کرد: درخود بدنه فرهنگ وارشاد اسلامی دوستان توانمندی هستند که در موقعیت مدیریتی هستندو شاهد عملکردوتوانایی آنها بوده‌ایم، برای نجات وضعیت فرهنگ وهنر استان از همین بدنه می‌توان کمک جست، متاسفانه رفتارهای تاسف بار و دردناک سرحدی،گرمسیری وقومی در حال آسیب وارد کردن به اداره فرهنگ وارشاد اسلامی وبه طورکلی حوزه فرهنگ وهنراستان است.بهتر است هنرمندان را در تعیین مدیریت متولی فرهنگ وهنراستان جدی بگیرند.



تاریخ انتشار : 21 اردیبهشت 1398, 06:04



» اخبار مرتبط:

  • بهترین های چهاردهمین نمایشگاه بین المللی کتاب به نام "ممسنی "دیار فرهنگ و هنررقم خورد
  • واکنش مدیرکل دفتر استانداری کهگیلویه وبویراحمد به اظهارات گزینه پیشنهادی فرهنگ وارشاد استان
  • دبیر سی و یکمین جشنواره تئاتر استان کهگیلویه و بویراحمد انتخاب شد
  • رهیافت توسعه موفق و پایدار، توسعه درون زاست.
  • مدیرکل ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد منصوب شد
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟